2015/06/01

Könnyen termeszthető fűszernövények

Teljesen odáig vagyok, meg vissza, amikor esténként végigsétálok a kertben és gyönyörködök a növényekben, hiszen ebben az időszakban a legszebbek. Az elmúlt hetekben eső is esett, a nagy melegek egyelőre elkerülnek minket, így minden növény most a legerőteljesebb - tegnap meg is örökítettem ezt a gyönyörű állapotot!
Kertünk kialakításakor azt a szempontot tartottam a legfontosabbnak, hogy a kiválasztott növény szárazságtűrő legyen és aszály idején se kelljen minden nap locsolni, egyszóval strapabíró, ugyanakkor hasznos növényeket akartam. Tipikusan ilyenek a fűszernövények - anno ezekkel kezdtem benépesíteni a konyhakertet és mára buja talatakaróként szolgálnak és nem utolsó sorban a hétvégi bográcsos ételeinket ízesítik.
Összegyűjtöttem a legkönnyebben tartható fűszernövényeket, melyek termesztésével teraszon és balkonon is érdemes próbálkozni! Ezek az ehető növények gyönyörűen kombinálhatóak más virágokkal - akár rózsával vagy szegfűvel, hiszen így együtt csodálatos látványt nyújtanak kertünkben!
A nyár legelső virágzó fűszer-szépsége az orvosi zsálya, mely igénytelen növény, sziklakertekben vagy köves domboldalon is megél. Szereti a napfényt, jól tűri a szárazságot. Nálunk már ki is nyíltak ibolyalila, nyitott szájra emlékeztető virágai. Két évvel ezelőtt melegágyba vetettem a magokat, majd kipalántoltam -  lassan, de biztosan növekedtek - most pedig velük üdvözlöm a nyár legelső napját!


A kakukkfű környezeti igénye a levendulához hasonló, fényigényes és melegkedvelő, kiválóan elviseli a szárazságot. A kerti kakukkfű nagyon jól használható sziklakerti növénycsoportokhoz, száraz rézsűkön és napos kertekben. Érdekes színhatásokat érhetünk el több változatának kombinálásával. Nálunk alacsony szegélyként is szolgál, de gyönyörű kombinációt alkott szegfűvel is. 


A rozmaring az olaszos és paradicsomos ételek egyik fő fűszere, de a kertben is mediterrán hangulatot hoz, akár az erkélyre cserépbe ültetve, akár a fűszerkertbe kiültetve. Mivel mediterrán növényről van szó mindenképp a kert legnaposabb részébe ültessük, akár kész palántáról vagy magról. A növény félárnyékban is megél, ám az aroma és illóolajok akkor lesznek a legintenzívebbek, ha elég napsütés éri a növényt.
Hasonló igényei vannak az oreganónak is, ezért közel ültettem egymáshoz és szépen eléldegélnek együtt. 

A menta jól nő napon és részleges árnyékban. Öntözni kell, de nagy túlélő a száraz körülmények között is. Általában a legügyetlenebb kertészeken sem fog ki, mert könnyen szaporodik, erős hajtásokat hoz és viszonylag igénytelen. Gyümölcslevesbe és limonádéba is használjuk!


1 megjegyzés: